انواع لنز دوربین مداربسته

738 بازدید بدون دیدگاه
0
(0)
خواندن این مطلب

انواع لنز دوربین مداربسته : دوربین های مدار بسته در چند سال گذشته پیشرفت های بسیار زیادی داشته اند و شاهد ورود فناوری هایی مانند تشخیص چهره، دوربین دید در شب و قابلیت های آنالیز توسط هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته هستیم. اما اگر بخواهیم این تکنولوژی های جدید را با سیستم دید انسان مقایسه کنیم باید اعتراف کنیم که این تکنولوژی ها در مقابل چشم انسان یک اسباب بازی بچه گانه به حساب می آیند!

برای مثال تفاوت های زیادی بین چشم انسان و لنز دوربین مداربسته وجود دارد که به چند مورد در ادامه اشاره می کنیم.  چشم انسان در یک تکامل چند میلیون ساله توانایی های خارق العاده ای بدست آورده است. چشم انسان می تواند با سرعت بسیار زیادی خود را با محیط های مختلف تطبیق دهد و همچنین در کسری از ثانیه می تواند فوکوس و تمرکز خود را از اشیا دور به نزدیک تغییر دهد. همچنین چشم انسان در محیط های روشن و تاریک سریعا تنظیم می شود و می تواند به سرعت یک تصویر واضح در شرایط کم نور برای مغز ارسال کند. چرخش چشم به جهت های مختلف و متصل بودن آن به مغز که به عنوان یک حافظه ذخیره کننده اطلاعات بسیار پیشرفته عمل میکند آن را از لنز دوربین مداربسته متمایز می کند. مغز بعد از پردازش زاویه مناسب و فوکوس مورد نظر را انتخاب میکند و در مواجه شدن با صحنه ای که کنتراست بالایی دارد می تواند فقط به قسمت خاصی از آن توجه کند و تنظیمات خود را روی آن قسمت انجام دهد.

در حال حاضر تکنولوژی های به کار رفته در دروبین ها و لنزها اگر چه پیشرفت های بسیار زیادی را تجربه کرده اند اما فقط قادر هستند به یک قسمت خاص از تصویر فوکوس کنند و در نتیجه عمل فوکوس باقی نقاط از دسترس عدسی خارج می شود. همچنین باز شدن دهانه دیافراگم در دوربین مدار بسته برای یک صحنه خاص ثابت است و تنها در مقابل یکسری تغییرات کلی در سطوح رنگ عکس العمل نشان می دهد. حتی یک دیافراگم خودکار لنز تنها می‌تواند برای کل سطح نور تنظیم شود، گرچه تصحیح‌هایی برای کنتراست‌های مختلف در یک صحنه وجود دارد.

لنزهای دوربین مداربسته

بیایید کمی تخصصی تر به فرآیند طی شده در شبکه تصاویر در دوربین مداربسته نگاه کنیم. در دوربین مداربسته فرآیند تولید شبکه تصاویر در طول هر نیم فرکانس امکان پذیر می شود. به عبارتی دقیق تر برای مثال اگر فرکانس شبکه 50 هرتز باشد، در 1.25 ثانیه شبکه تصویر کامل می شود. نکته مهم دیگر در خصوص تصاویر دوربین مداربسته تلویزیونی و دیگر ابزار تصویر برداری این است که به علت میزان  نور عبوری از لنز دستگاه برای ساخت تصاویر، مقداری درصد خطا در این تصاویر وجود دارد.

استاندارد های C & CS 

مانند همه تجهیزات ساخته شده توسط بشر برای تنظیمات لنزها بر روی دوربین مدار بسته نیز دو نوع استاندارد CS و C وجود دارد. البته استانداردهای اغلب دوربین های مداربسته جدید از نوع cs است و این استاندارد ها در فاصله بین فلنچ پشت لنز با عنصر تصویربرداری داخل دوربین  مداربسته با هم متفاوت هستند. در دوربین های مداربسته با استاندارد CS شما می توانید از هر مدل لنزی استفاده کنید درحالیکه در دوربین های مداربسته با استاندارد C شما برای ایجاد تصاویر فوکوس نیاز به یک واشر 5 میلیمتری دارید که بین دوربین و لنز قرار می گیرد.

انتخاب لنز دوربین مداربسته

برای انتخاب مناسب ترین لنز در دوربین مداربسته دو نکته بسیار مهم است، یکی فاصله کانونی لنز و دیگری نوع کنترل دیافراگم.  در ادامه این مطلب در این خصوص بیشتر توضیح می دهیم.

لنز دوربین مداربسته 

بیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مداربسته     تی وی تی

خرید و نصب دوربین های مدار بسته نیاز به مشاوره و تخصص بالایی دارد و در نتیجه برای خریدی مناسب و امن پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیز با اشخاص صاحب صلاحیت و معتمد صنعت امنیت صحبت کنید تا شما را برای خرید بهترین و مناسب ترین دوربین مدار بسته راهنمایی کنند. در حال حاضر شما می توانید دوربین های مدار بسته برند هایک ویژن ، تی وی تی ، تیاندی ، حارس و … را از شرکت مهر تجارت خریداری کنید و از خدمات پس از فروش شرکت مهر تجارت نیز بهره مند شوید. این خدمات شامل راهنمایی پیش از خرید، خرید مناسب و مقرون به صرفه ، ارائه خدمات نصب و پشتیبانی دوربین ها به صورت دائم و شبانه روزی می شود. لازم به ذکر است که شرکت مهر تجارت نمایندگی هایک ویژن در ایران را دارد و در نتیجه ضمانت اصالت دوربین هایک ویژن را نیز به شما ارائه می کند.

فاصله کانونی در دوربین مدار بسته

فاصله دید یا همان فاصله کانونی در تمام لنزهای دوربین مداربسته با زاویه دید نسبت معکوس دارد به عبارتی دقیق تر هرچه فاصله کانونی بزرگ تر باشد زاویه دید کوچکتر می شود و بالعکس. نکته مهم دیگر این است که بیشتر لنزهایی که برای دوربین مداربسته استفاده می شوند، لنزهای زوم و چند کانونی هستند . لنزهای زوم ، فاصله کانونی ثابت دارند و لنزهای چند کانونی هم فواصل کانونی متغییر را شامل می شوند.

لنز با فاصله کانونی ثابت

در لنزهایی که فاصله کانونی ثابتی دارند، زاویه دید و عمق دید لنز نیز ثابت است. برای مثال لنزهای با فاصله کانونی ثابت 2.8 میلیمتری، زاویه دید حدود 150 درجه و عمق دید حدود 9 متر دارند.

لنز با فاصله کانونی متغیر

در این نوع لنزها چون فاصله ثابت نیست بنابراین زوایا و عمق دید متغیر است. معمولاً این لنزها با دو فاصله کانونی تعریف می شوند. یعنی تمام لنز های چند کانونی یک فاصله کانونی اولیه و یک فاصله کانونی ثانویه دارد که بیانگر فاصله دو عدسی در دوربین مداربسته است.
مثلاً لنز 5~50 دارای فاصله کانونی از 5mm تا 50mm می باشد. یعنی فاصله بین 5 تا 50 میلی متر قابل تغییر و تنظیم است.

لنزهای موتوردار در دوربین مداربسته

عملکرد این لنزها مشابه همان لنزهای چندکانونی است یعنی محل عدسی ها، زاویه و عمق دید و فاصله کانونی کاملاً قابل تنظیم است. ولی تنظیمات فاصله کانونی به صورت دستی انجام نمی شود بلکه توسط موتوری که در لنز تعبیه شده است انجام می شود.  تفاوت دیگر لنزهای موتوردار این است که تنظیم و جابجایی عدسی ابتدا به صورت اتوماتیک و با توجه به وضوح تصویر انجام می شود. لنزهای موتوردار به اختصار به صورت یک عدد کنار x هم نمایش داده می‌شوند. مثلا لنز موتوردار 34x‌ به این معنی است که این لنز دوربین مداربسته توانایی بزرگ نمایی تا 34 برابر را دارد. این عدد حاصل تقسیم حالت wide و حالت tele  لنز دوربین است که به ترتیب فاصله کانونی اولیه لنز و فاصله کانونی نهایی لنز می باشد.

البته هم اکنون استفاده از لنزهای موتوردار به حداقل خود رسیده زیرا حالت tele در لنزهای موتوردار باعث می شود فاصله کانونی زیاد شده و زاویه دید بسیار محدود و در نتیجه از وضوح تصویر کم شود. می توان برای پوشش دادن این ضعف از پایه های متحرک و حرکت دوربین مداربسته بهره گرفت. ولی چون قیمت خرید یک پکیج کامل شامل لنز موتوردار، دوربین مداربسته ، کاور out door ، فن ، هیتر ،پایه گردن و  دستگاه کنترلرخیلی بالا می رود و به صرفه نیست ،عده کمی از آن استفاده می کنند و به همین دلیل در چند سال اخیر شاهد این هستیم که دوربین مداربسته اسپید دام جای این گونه دوربین های مداربسته را گرفته است. دوربین های مداربسته اسپید دام نسبت به دوربین های با لنز موتوردار دارای ویژگی های بیشتری مانند سرعت بالاتر، چرخش، قابلیت برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای، امکان اتصال حسگرها و… می باشد.

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

تکنولوژی پردازش تصویر یا همان VCA

سیستم کنترل دسترسی

PoE در دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط