زاویه دید دوربین مداربسته

643 بازدید بدون دیدگاه
0
(0)
خواندن این مطلب

 در هایک ویژن می‌توان اشاره داشت به زاویه دید دوربین مداربسته که به محدوده‌ای گفته خواهد شد. درکل می‌توانید از طریق دوربین تمام تصویر را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که زاویه دید دوربین‌ها باهم تفاوت خواهند بود. به این نکته توجه داشته باشید که بر روی عدسی‌های دوربین اعدادی قرارگرفته است. این اعداد مشخص‌کننده زاویه دید دوربین است. توجه به این نکته جالب خواهد بود. هر چه اعدادی که روی لنز نوشته هک شده کوچک‌تر باشند زاویه دید دوربین افزایش پیدا خواهد کرد. به‌طور مثال دوربین با لنز (2.8) زاویه دید بیشتری نسبت به دوربینی با لنز شش خواهد داشت. درکل گفت دو نوع زاویه دید به نام‌های زاویه دید محدود و وسیع وجود داشته است. در زاویه دید محدود زوم بیشتری روی اطراف انجام می‌شود. همچنین تصاویر جزئیات بیشتری را به تصویر می‌کشاند. منتها در زاویه دید وسیع تصاویر قسمت وسیع‌تری از اطراف ولی با جزئیات کمتر را به نمایش خواهد گذاشت. باید به این موضوع توجه داشت که محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته کار دشواری نبوده است.

اهمیت زاویه دید و مفهوم در دوربین مداربسته

گاهی برایتان ممکن است سؤال پیش‌آمده باشد. دوربینی که در محیطی نصب است تا چه محدوده‌ای را پوشش خواهد داد. یا اینکه بخواهید علمی‌تر و دقیق‌تر زاویه دید دوربین مداربسته را به دست آورید. همچنین بخواهید بفهمید نقطه کور آن دوربین مداربسته کدام ناحیه است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد زاویه دید دوربین مداربسته و تنظیم آن (Adjustment Range) را آموزش دهیم.

زاویه دید دوربین مداربسته

عامل تأثیرگذار بر زاویه دید دوربین مداربسته چیست؟

اولین عامل فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته است.دومین عامل اندازه حس‌گر تصویر خواهد بود.می‌توان گفت که دوربین‌های مداربسته یا دارای لنز ثابت (Fix) خواهند بود یا قابل‌تغییر است. اکثراً فاصله کانونی لنز ثابت دوربین با اعدادی مانند: 2.8، 3.6، 4 و 6 میلی‌متر نشان داده خواهد شد. هر چه این اعداد دوربین کوچک‌تر باشد زاویه دید دوربین بیشتر خواهد بود. می‌توان گفت که دوربین‌های محیط‌های داخلی که دارای لنز ثابتی هستند اکثراً دارای زاویه دید بین نودوپنج الی هشتادوپنج درجه خواهند بود. منتها دوربین‌های محیط‌های خارجی دارای لنز ثابت خواهند بود.زیرا در ارتفاع بالاتری نصب‌شده‌اند. در این موارد اکثراً زاویه دید بین شصت‌وپنج الی هشتادوپنج درجه خواهند‌ داشت. در دوربین مداربسته چیپ تصویر  وظیفه تبدیل نور به سیگنال الکترونیکی را بر عهده داشته است. می‌توان گفت که اندازه این چیپ تصویر بر زاویه دید تاثیر بسزای داشته است. در کل هر چه سایز چیپ تصویر کمتر باشد زاویه دید دوربین واید تر است.

تعیین زاویه دید و روش‌های اندازه‌گیری دوربین مداربسته

لازم به ذکر است برای محاسبه کردن میدان دید دوربین مداربسته باید طبق فرمول پیش رفت. برای این محاسبه ساده لنزهای دوربین مداربسته ۱/۴ اینچی را می‌توان با استفاده کردن از فرمول زیر انجام شود.: W (عرض افقی) = (فاصله) * ۳٫۲ میلی‌متر / (فاصله کانونی لنز). مکانی که ۳٫۲ میلی‌متر اندازه افقی دارد حس‌گر دوربین مداربسته ۱/۴ است. می‌توان گفت ۴٫۸ میلی‌متر برای حس‌گر ۱/۳ خواهد بود. استفاده کردن از عدسی مناسب برای میدان دید موردنظر بسیار امر مهمی خواهد بود. شایان‌ذکر است که در غیر این صورت تصاویر در دوربین‌های امنیتی راضی‌کننده نخواهد بود. در کل عدسی دوربین مداربسته بافاصله کانونی ثابت از قیمت کمتری برخوردار بوده است. همچنین پیچیدگی‌های کوچک‌تری را ایجاد خواهد کرد. منتها ازنظر انتخاب زمینه دید انعطاف‌پذیر نبوده است. جهت انتخاب لنز مناسب و طراح دوربین مداربسته باید تمام پارامترها را در نظر گرفته باشد.

برای استفاده کردن از ماشین‌حساب‌های لنز آنلاین که اکثراً در دسترسِ هستند خودداری کنید. بنابراین برای انتخاب مناسب لنز باید هم‌ارتفاع نصب دوربین و هم‌ارتفاع جسم در نظر گرفته شود. به این نکته توجه داشته باشید که بدون در نظر گرفتن تمام این پارامترها در تصویر خطای محاسبه می‌تواند از سی درصد بیشتر شود. همین‌طور دوربین‌های مدرن دارای عدسی‌های کوتاه هستند که دارای زاویه‌های گسترده‌ای غیراستاندارد می‌باشند. زاویه‌های غیراستاندارد مانند صدو ده درجه است. در این مواقع تنها یک ماشین‌حساب FOV با یک پایگاه داده داخلی از مدل‌های دوربین می‌تواند زاویه‌های درست را نشان دهد. همچنین بتواند fov را دقیق محاسبه کند.

برای محاسبه کردن میدان دید دوربین مداربسته باید میدان دید دوربین مداربسته محاسبه کرد. همچنین با ماشین‌حساب میدان دید دوربین در طرح بخش دوبعدی متفاوت است. در رنگ‌های گوناگون نشان‌دهنده مناطق دوربین با تراکم پیکسلی متفاوت خواهد بود. می‌توان با استفاده کردن از نرم‌افزار طراحی دوربین مداربسته که همان ابزار طراحی سیستم ویدیوی خواهد بود. در IP می‌توانید مشاهده کنید که چگونه اصلاح پارامترهای نصب‌شده می‌تواند درنتیجه تأثیر فراوانی بگذارند.

بهبود بخشیدن زاویه دید در دوربین مداربسته

می‌توان اشاره داشت به اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر زاویه دید دوربین مداربسته. می‌توان گفت که در محاسبات ریاضی نیز تأثیرگذار در لنز دوربین مداربسته بوده است. لازم به ذکر است به عدسی‌های تعبیه‌شده در دوربین که نور برگشتی از تصاویر را از خود عبور می‌دهند. می‌توان گفت که آن را به‌صورت متمرکز به حس‌گر انتقال خواهد داد. به این موارد گفته‌شده عدسی دوربین مداربسته خواهند گفت. در کل عدسی اصلی‌ترین نقش را در واضع نشان دادن تصاویر در مانیتور نمایشگر است. شایان‌ذکر است عدسی دوربین مداربسته به چهار حالت تقسیم خواهند شد. اولین حالت لنز فیکس یا ثابت است. دومین حالت لنز متغیر است. سومین حالت لنز زوم بوده است. همچنین در آخر لنز چشم ماهی تقسیم‌بندی خواهند شد. باید در نظر گرفت که هرکدام از این عدسی‌ها مشخصات خاص خود را داشته‌اند. هرکدام از آن‌ها با توجه به کاربرد موردنظر انتخاب می‌شوند.

راهکارهای موجود در بهبود زاویه دید دوربین مداربسته

می‌توان گفت که زاویه دید در دوربین‌های مداربسته یکی از مهم‌ترین نکاتی خواهد بود. با توجه به پـیچیدگی این مـوضـوع در دوربین‌های مداربسته موارد بسیاری وجود داشته است. به‌طور خلاصه سه مورد از عامل در زاویه دید در عدسی دوربین‌های مداربسته بیان کرده‌ایم.

  • فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته
  •  اندازه حس‌گر تصویر
  •  نسبت ابعاد تصویر یا برش تصویر

دوربین های مداربسته

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید