تجهیزات حفاظتی در فرودگاه ها

851 بازدید بدون دیدگاه
0
(0)
خواندن این مطلب

میزان سفرهای هوایی در قرن بیست و یکم به شدت رشد کرده است و در نتیجه می توان فرودگاهها را یکی از ارکان رشد حمل و نقل کالا و مسافر برای هر کشوری در نظر گرفت. بر اساس آمار جهانی فرودگاه ها طی 20 سال گذشته بسیار پیشرفته تر و بسیار توسعه یافته تر شده اند. امروزه خدماتی که مسافران برای سفر از نقطه ای به نقطه دیگر دریافت می کنند، بسیار پیشرفت کرده و تعداد سفرها نیز تا حد چشمگیری افزایش یافته است. بنابراین استفاده از تجهیزات حفاظتی در فرودگاه ها یک امر ضروری برای بهبود امنیت این مکان ها به حساب می آید و در نتیجه کاملا بدیهی است که مدیریت فرودگاه ها در سرتاسر دنیا از پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا برای بالا بردن امنیت مسافران استفاده می کنند.

به همین دلیل است که همزمان با ورود تکنولوژی های امنیتی جدید به فرودگاه ها، پیچیدگی خطراتی که اپراتورهای فرودگاه با آن مواجه هستند نیز بیشتر شده است. پرسنل حفاظت اکنون باید خطراتی نظیر حملات تروریستی، سرقت، ایمنی افراد و تهدیدات داخلی را کاهش دهند و در عین حال، اقدامات لازم را انجام دهند تا تجربه مسافران از سفر یک تصویر کاملا مثبت و راحت باشد. اگر از منظر یک مسافر عادی که به فرودگاه مراجعه کرده است بخواهیم امنیت در فرودگاه را بررسی کنیم، باید گفت که به غیر از صف های طولانی بازرسی حفاظت در فرودگاه ها، بیشتر مسافران از حجم قابل ملاحظه اقدامات حفاظتی فرودگاه که ایمنی آنان را تضمین می کند بی اطلاع هستند.

افزایش تعداد مسافران

فارغ از دغدغه های معمول و روزمره اپراتورهای حفاظتی، فرودگاه ها روز به روز شلوغ تر می شوند. به گفته دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده، سال 2018 رکورد تعداد سفرهای هوایی شکسته شد، به گونه ای که نسبت به سال 2017 رشد 4.8 درصدی را تجربه کرد. این رقم به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال 2020 کاهش یافته است اما پیش بینی می شود که در سال 2021 با یک افزایش چشم گیر در میزان مسافرت های هوایی بعد از واکسیناسیون عمومی در سرتاسر جهان روبرو شویم. بنابراین کاملا بدیهی است که با ادامه افزایش تعداد مسافران، نیاز به پرسنل حفاظت فرودگاه برای حفظ ایمنی مسافران و اموالشان نیز افزایش خواهد یافت و در نتیجه در 5 سال آینده یک معضل جدی را باید با استفاده از تکنولوژی های جدید برطرف کرد. به همین دلیل جدیدترین پیشرفت ها در فناوری حفاظت به عنوان بخشی از استراتژی کامل و جامع حفاظت فرودگاه، لازم و ضروری هستند.

فرمان و کنترل ویدئویی

ساعت کار فرودگاه ها خصوصا فرودگاههای بین المللی 24 ساعت شبانه روز و بدون تعطیلی در طول 7 روز هفته است؛ بنابراین استفاده از یک سیستم امنیتی مجهز به دوربین مدار بسته و نظارتی دقیق یک ضرورت برای بهبود امنیت این مکان ها به حساب می آید. در حال حاضر استانداردهای سیستم های حفاظتی، پرسنل حفاظت به روشها و سیستم های متعددی نیاز دارند که برای مثال می توان به سیستم نظارت تصویری، اکسس کنترل، اطلاع رسانی با آلارم یا اعلام هشدار و غیره اشاره کرد.

افزایش هجوم اطلاعات از این سیستم ها اغلب می تواند ما را دچار سردرگمی کند و در بیشتر موارد، فرآیندهای دستی برای مدیریت این اطلاعات به کار می رود. این فرآیندهای دستی، مشکل بوده و قابل گسترش و استفاده در ابعاد بزرگ تر نیستند. امروزه یک پلتفرم یکپارچه همراه با مدیریت رویداد و پاسخ به آن ارائه شده تا به اپراتورهای حفاظتی اجازه دهد کنترل شرایط را به حداکثر برسانند و پاسخ هوشمندانه و متناسب با شرایط را برگزینند. به جرات می توان گفت که کنترل ویدئویی از مهمترین تجهیزات حفاظتی در فرودگاه ها است و در نتیجه بدون چنین تکنولوژی ای امکان حفظ امنیت این فضاها با دشواری های بسیاری روبرو می شود.

مدیریت آنی شرایط

ترکیب ویدئوی آنی همراه با اطلاعات به دست آمده از سنسورها، دستگاه ها و اپلیکیشن های مختلف، کار را برای پرسنل حفاظتی فرودگاه، بسیار متفاوت می سازد. امروزه در هنگام وقوع یک حادثه، مسئولان حفاظت می توانند این داده ها را به کار ببرند تا آگاهی نسبت به شرایط افزایش یافته و پاسخ کارآمدتری دهند. به وسیله منابع اطلاعاتی گوناگون و سیستم های حفاظتی، فرودگاه ها می توانند به شکلی مدرن و پیشرفته بررسی های لازم را انجام دهند.

آنالیتیک پیشرفته

فناوری آنالیتیک یک منبع قدرتمند است که به تیم های حفاظتی، قابلیت کشف الگوهای چشمگیر و معنادار از داده های نظارت تصویری را می دهد. الگوریتم های پیشرفته می توانند عاملی کلیدی در ارسال هشدار زودهنگام و کمک به تشخیص خطرات باشند و به ارائه استراتژی حفاظت پیش بینانه کمک کنند. مسئولان فرودگاه با ارزیابی داده ها می توانند حفاظت کامل تری را تضمین کنند. علاوه بر این، فناوری ویدئوآنالیتیک می تواند استانداردهای از پیش تعریف شده را اتوماتیک سازند تا خطاهای انسانی به حداقل برسد و از منابع انسانی در مکان هایی کاربردی تر و بهینه تر استفاده شود.

گزارش دهی با موبایل

اینترنت اشیا (IoT) و قابلیت اتصال در همه جا، برای فرودگاه ها قابلیت ارتباط از راه دور را نیز فراهم ساخته است. راهکارهای گزارش دهی با موبایل به مسافران و کارکنان اجازه می دهد تا آگاهی بیشتری داشته باشند و هشدارهای امنیتی ارسال شده توسط مسئولان حفاظت فرودگاه را دریافت کنند. اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط مسافران و کارکنان می تواند برای کمک به مشخص شدن حادثه امنیتی و تسریع پاسخ مؤثر به آن کمک کند. بعضی از راهکارها حتی قابلیت به اشتراک گذاری ویدئو یا صدا را با مرکز فرماندهی از طریق موبایل مسافر دارند.

فناوری تشخیص چهره

تشخیص چهره، یک راهکار حفاظتی قدرتمند است که می تواند هوشیاری مراکز عملیات حفاظتی را از طریق تشخیص، ردیابی و هشداردهی، نسبت به موقعیت افزایش دهد. این سیستم ها قادر به جستجوی هوشمندانه هستند و در سال های پیش رو ارزشمندتر نیز خواهند شد.

فرودگاهها را باید شهرهای هوشمند در مقیاس محدود دانست، سرمایه های بسیاری در این اماکن خرج می شود و تکنولوژی های روز نیز در این مکان ها تست می شوند. در دنیایی که هر روز با چالش های امنیتی جدید روبرو می شویم، حفاظت اماکنی مانند فرودگاهها دشوار می شود و در نتیجه باید با فناوری های روز دنیا برای توسعه امنیت فرودگاه حرکت کرد. برای مثال استفاده از فناوری تشخیص چهره به عنوان یکی از تجهیزات حفاظتی در فرودگاه ها در موارد بسیاری به تیم های حفاظتی در شناسایی مجرمان کمک کرده است و در نتیجه این فناوری یک رکن اساسی در حفاظت و امنیت فرودگاههای امروزی به حساب می آیند.

تجهیزات حفاظتی در فرودگاه ها

بیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مدار بسته   

نکاتی برای خرید و نصب دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته رکن اصلی افزایش امنیت یک مکان به حساب می آید و به همین دلیل باید دقت زیادی در انتخاب و نصب صحیح دوربین های مدار بسته داشته باشید. در حال حاضر بهترین و با کیفیت ترین برند سازنده دوربین مدار بسته در دنیا به استناد به میزان فروش سالیانه را شرکت هایک ویژن به خود اختصاص داده است. انواع دوربین مدار بسته هایک ویژن را می توانید در ایران خریداری کنید اما برای آنکه مطمئن باشید دوربین مدار بسته هایک ویژن را که خریداری می کنید اصل است، باید از شرکت های معتبر خرید خود را انجام دهید. پیشنهاد ما خرید از نمایندگی هایک ویژن در ایران است. شرکت مهر تجارت نمایندگی اصلی هایک ویژن در ایران بوده و شما تنها با یک تماس ساده با شماره تلفن 02167958 می توانید از مشاوره کارشناسان این شرکت بهره مند شوید.

تاثیر هوش مصنوعی بر عملکرد  سیستم های حفاظتی در فرودگاهها

هوش مصنوعی (AI) در حال بهبود راه حل های روزمره و همچنین بالابردن امنیت اماکنی مانند فرودگاه ها از راه هایی است که هرگز ممکن نیست تصور کنیم. از اتومبیل های خودران گرفته تا تجزیه و تحلیل هوشمند، تأثیرات گسترده فناوری مبتنی بر یادگیری عمیق به اپراتورهای انسانی این قدرت را می دهد تا ضمن سرمایه گذاری در منابع کمتر و زمان کمتر به نتایج موثرتری دست یابند.

راهکارهای ارائه شده توسط هوش مصنوعی تنها از طریق جمع آوری اطلاعات خام ایجاد نمی شود، به عبارتی دقیق تر با آنالیز های سطح اول اطلاعات ارزشمندتری از این داده ها ایجاد می شود که در مدیریت میانی سازمان های بزرگ به شدت کاربرد دارد. با استفاده از این راهکارها زیرسیستم هایی که تنها هدفی جزیی داشتند به یکباره می توانند در کل سازمان شما فعال شوند و از این طریق شاهد افزایش بهره وری و عملکرد در کل سیستم می شوید.

 نرم افزار تجزیه و تحلیل ویدئو

وقتی صحبت از امنیت فیزیکی می شود، نظارت تصویری یک راه حل استاندارد است. با این حال، با معرفی نرم افزار تجزیه و تحلیل ویدیویی مبتنی بر هوش مصنوعی، داده های ویدئویی می توانند به عنوان اطلاعاتی از راه های غیرقابل دسترسی قبلی استفاده شوند. در اینجا چند نمونه از چگونگی استفاده سازمانهای متنوع از راه حل های هوش ویدئویی مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش امنیت و عملکرد با بینش های قابل جستجو، عملی و کمی قابل ذکر است.

نرم افزار های تجزیه و تحلیل ویدئو  همه افراد و اشیایی که در یک محیط ظاهر می شوند را پردازش و تجزیه و تحلیل می کند. برای مثال ارگان های مبارزه با جرایم عمومی در سطح شهر مانند نیروی انتظامی برای استخراج شواهد تحقیق و نظارت بر افراد و فضاها به زیرساخت نظارت ویدیویی متکی هستند. امروزه در چنین سازمان هایی به جای بررسی دستی فیلم و نظارت زنده – که در نهایت با خطا و حواس پرتی اوپراتور های انسانی روبرو هستند – پلیس می تواند از تجزیه و تحلیل محتوای ویدئو برای سرعت بخشیدن به تحقیقات خود، افزایش آگاهی نیروهای تحقیقاتی، ساده سازی پاسخ ها در زمانی کمتر، شناسایی افراد مشکوک و همچنین شناسایی الگوها و ناهنجاری ها استفاده کند.

بنابراین استفاده از نرم افزارهای تجزیه و تحیلی ویدئو را باید یکی دیگر از تجهیزات حفاظتی در فرودگاه ها به حساب آورد که در آینده نزدیک استفاده بسیار بیشتری از این تکنولوژی در فرودگاهها را شاهد خواهیم بود.

حفظ امنیت عمومی

برای اجرای قانون ، امکان جستجوی پویای ویدئو بر اساس معیارهای دقیق برای فیلتر کردن جزئیات بی ربط و مشخص کردن اشیا مورد علاقه، مانند اشخاص مشکوک یا وسایل نقلیه بسیار مهم است. فراتر از سرعت بخشیدن به بازبینی و استخراج شواهد ویدئویی ، پلیس می تواند از تجزیه و تحلیل ویدئو برای پیکربندی هشدارهای پیشرفته در زمان واقعی در هنگام شناسایی افراد، وسایل نقلیه یا رفتارهای مورد علاقه در فیلم نیز استفاده کند. به جای نظارت فعال بر اطلاعات ویدئویی، مجری قانون می تواند هشدارهای ایجاد شده را ارزیابی کرده و درباره نحوه پاسخگویی تصمیم بگیرد. به این ترتیب، افسران امنیت فرودگاهها همچنین می توانند در صورت بروز هشدارها سریعتر نسبت به موارد اضطراری، تهدیدها و فعالیت های مشکوک واکنش نشان دهند.

تجزیه و تحلیل ویدئویی به فرودگاهها این قدرت را می دهد تا از داده های نظارت تصویری خود به عنوان اطلاعات عملیاتی استفاده کنند. توانمند سازی اجرای قانون برای حفظ امنیت عمومی فراتر از مزیت افزایش امنیت مهم است: شهری با شهرت در اجرای قانون موثر و قابل اعتماد و ایمنی بیشتر احتمالاً باعث جذب ساکنان، بازدیدکنندگان و مشاغل جدید می شود و به طور چشمگیری توسعه اقتصادی آن را پیش می برد.

افزایش آگاهی موقعیتی

همچنین بینش در مورد روند ترافیک ورودی به فرودگاهها  بسیار مهم است. با استفاده از بینش های ویدئویی در مورد ترافیک سطح شهر، سازمان های حمل و نقل عمومی می توانند درباره برنامه ریزی و خدمات تصمیم گیری مبتنی بر داده را اتخاذ کنند. به عنوان مثال ، تجزیه و تحلیل نظارت تصویری در اطراف فرودگاهها می تواند به این شرکت ها کمک کند تا ساعات مشخصی در روز را که مردم در اطراف فرودگاه ساکن هستند درک کنند. همبستگی این اطلاعات با داده های دیگر می توان برنامه عبور و مرور عمومی را بر اساس تقاضا برای هر ساعت متفاوت در شبانه روز بهینه کند و زمان انتظار برای محبوب ترین مسیرها را کوتاه کند.

نکته پایانی در خصوص تجهیزات حفاظتی در فرودگاه ها این است که باید با تکنولوژی های روز اقدام به تغییر و گسترش چنین تجهیزاتی کرد در غیر این صورت در مدت کوتاهی خسارات جبران ناپذیری به اعتبار و کیفیت خدمات رسانی فرودگاهها وارد می شود.

مطالب مرتبط :

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط