امنیت فیزیکی دوربین مداربسته

808 بازدید بدون دیدگاه
0
(0)
خواندن این مطلب

دوربین های مداربسته به یک رکن جدایی ناپذیر فضاهای شهری امروز تبدیل شده اند. تقریبا در هر معبر و هر ساختمانی می توانید تعدد دوربین های مداربسته نصب شده را به راحتی مشاهده کنید و البته تنوع این دوربین ها نیز به وضوح قابل تشخیص است.

موضوع مهمی که در خصوص نصب دوربین های مداربسته باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، بحث امنیت خود دوربین های مداربسته است. همزمان که دوربین های نصب شده باید بتوانند به بهترین شکل ممکن تصاویر با کیفیت از محیط اطراف را ضبط کنند باید خودشان نیز در محلی نصب شده باشند که به راحتی مورد سرقت یا تخریب قرار نگیرند. در این مقاله به نکاتی جهت افزایش امنیت فیزیکی دوربین مداربسته پرداخته ایم.

بهبود امنیت دوربین مداربسته هنگام نصب

در هنگام نصب دوربین مداربسته علاوه بر اینکه قصد شما بالا بردن امنیت محیط است، باید با رعایت نکاتی امنیت خود دوربین های مداربسته را نیز به نوعی تامین کنید. در این بخش نکات کلیدی برای بهبود امنیت دوربین مدار بسته نصب شده را در سه بخش کلی برای شما توضیح می دهیم.

1)  برای تامین برق اصلی دستگاه ها و دوربین ها همیشه از UPS ( برق اضطراری) استفاده کنید.

2)  جهت جلوگیری از پوسیدگی و فرسایش کابل ها ناشی از نور مستقیم آفتاب و شرایط جوی ، همچنین جهت جلوگیری از بریده شدن کابل ها و خرابکاری توسط افراد، به چند روش میتوان عمل کرد:

* عبور دادن کابل ها از داخل لوله های فلزی ( معروف به لوله برق )

* عبور دادن کابل ها از داخل لوله های خرطومی قابل انعطاف با لایه داخلی فلزی ( فلکسیبل)

* قرار دادن کابل ها داخل ترانک و داکت های پلاستیکی مقاوم

3)  موضوع مهم بعدی انتخاب جای مناسب برای نصب دوربین مدار بسته است . در این خصوص به چهار موضوع مهم باید توجه ویژه داشته باشید.

    ارتفاع دوربین ( جهت جلوگیری از سرقت و تخریب )

موضوع مهم در هنگام نصب دوربین مداربسته این است که دوربین ها باید در ارتفاعی نصب شوند که هم دید مناسبی نسبت به محیط داشته باشند و هم دسترسی به آنها سخت و غیر ممکن باشد.

     همپوشانی

در مواردی که ناگزیر هستید دوربین ها را در ارتفاع کم نصب کنید به نکته همپوشانی دقت کنید .

منظور از همپوشانی این است که دوربین های مدار بسته به شکلی نصب شوند که شما بتوانید تصویر خود دوربین ها را نیز مشاهده کنید. از این طریق اگر برای یک دوربین اتفاقی بیفتد دوربین دیگر این واقعه را ثبت می کند.

انتخاب مسیر مناسب عبور کابل ها

حدالامکان سیستم را بسته به شکل ظاهری و نقشه محیطی محل ، طوری طراحی کنید مسیر عبور کابلها در دید دوربین ها باشد و در مواردی که امکان پذیر نیست از نکات امنیت کابل ها که قبلا ذکر شد استفاده کنید.

نقاط کور

نقطه کور به مناطقی گفته می شود که دوربین های مداربسته نتوانسته اند پوشش لازم تصویری از آن نقاط را ایجاد کنند. بنابراین قبل از نصب دوربین مداربسته در یک محیط شما باید مکان مناسب نصب را به نوعی انتخاب کنید که از ایجاد نقاط کور جلوگیری شود.

البته در اکثر موارد وقتی شما اصول همپوشانی دوربین ها را رعایت می کنید میزان نقاط کور محیط نیز خود به خود کاهش پیدا می کند. از این طریق شما هم امنیت فیزیکی دوربین مدار بسته را تضمین کرده اید و هم تمام فضا را پوشش می دهید. با این وجود در برخی موارد شما با افزایش تعداد دوربین ها و انتخاب لنز مناسب نیز می توانید نقاط کور یک محیط را پوشش مناسب دهید.

نکته مهم دیگر برای بهبود امنیت فیزیکی دوربین مداربسته در هنگام نصب دقت در انتخاب اتصالات نگه دارنده (پیچ ، رولپلاک ، رول بولت ، قلاب ، سیم بکسل و …) است . این اتصالات نسبت به مقاومت دیوار ها و سقف برای نصب دوربین ، به شکلی باید باشد که از محکم شدن و مقاوم بودن اتصالات اطمینان کافی داشته باشید.

امنیت فیزیکی دوربین مداربسته

بیشتر بخوانید: هایک ویژن  hikvision

در حال حاضر دوربین های مدار بسته در انواع مختلف و با کیفیت های متمایزی در ایران به فروش می رسد. برندهای معتبری مانند هایک ویژن ، تی وی تی، تیاندی و حارس از جمله مارک های معتبر فروشنده دوربین های مداربسته و دیگر تجهیزات نظارت تصویری در ایران هستند و شما می توانید با مراجعه به وبسایت شرکت هایک ویژن هر نوع دوربین مورد نیاز خود را سفارش دهید.

نکات امنیتی بعد از نصب دوربین مداربسته

1) از نشان دادن تصاویر دوربین مدار بسته به افراد غیر مسئول جدا خودداری کنید. این امر موجب حفظ شدن زاویه و دید دوربین خواهد شد و به مرور زمان نقاط کور که از دید دوربین ها پنهان هستند آشکار خواهد شد.

2) محل مانیتورینگ ، جهت حفظ حریم و جلوگیری از ورود افراد متفرقه، ترجیحا جایی قرار بگیرد که درب آن اتاق بسته شود و امکان قفل شدن نیز وجود داشته باشد.

3)  اگر از رک ( کابینت مخصوص جهت نگهداری دستگاه ها و تجهیزات اتاق کنترل ) استفاده میکنید ، درب آن را همیشه قفل نگه دارید.

4)  به محض تحویل سیستم از نصاب های مربوطه رمز ورود به منوی مدیریت دستگاه را از حالت پیش فرض خارج کرده و آن را تغییر دهید .

جهت حفظ امنیت بیشتر و به خصوص زمانی که از سرویس انتقال تصویر استفاده میکنید ، حتما هر چند روز یکبار ، رمز عبور دستگاه خود را تغییر دهید .
رمز عبور استاندارد وایمن ، تلفیقی از اعداد ، حروف بزرگ و کوچک و استفاده از کاراکتر های خاص میباشد .
توجه داشته باشید که هر چقدر رمز عبور پیچیده تر باشد ، عمل شکستن و حدس زدن آن سخت تر و یا غیر ممکن خواهد بود .

نکته مهم دیگر  این است که  برای نگه داشتن تصاویر در حافظه دستگاه در بازه زمانی حداقل یک ماهه ، به شکلی که هر زمان به دستگاه مراجعه کردید ، جدید ترین تصاویر را داشته باشید ، سیستم را روی حالت ضبط پیوسته (Overwhrite) قرار دهید . در این حالت به محض پر شدن فضای دیسک اصلی به صورت خودکار از قدیمی ترین لحظه ضبط شده پاک کرده و لحظه جدید را جاگیزین آن خواهد کرد.

در طول استفاده از سیستم مداربسته خود ، و در طی گذر زمان ، ممکن است لحظاتی اتفاق بیافتد که نیازمندید آن تصویر را از دستگاه استخراج کنید؛ در این صورت پیشنهاد ما این است که تصاویر و لحظات مهم و ضروری موجود در حافظه دستگاه را در جای دیگر مثل هارد اکسترنال کپی کرده و نگهداری کنید.

نکته پایانی در خصوص نصب دوربین های مداربسته

نصب دوربین های مداربسته و سیستم های نظارت تصویری یک تخصص حرفه ای است که از عهده هر شخصی بر نمی آید. بنابراین قبل از اقدام به خرید و نصب دوربین مداربسته و سیستم های نظارت تصویری و دیگر تجهیزات امنیتی ابتدا با متخصصین این حوزه مشورت کنید. مشاوران ما در مهر تجارت می توانند به شما کمک کنند که بهترین دوربین ها و تجهیزات امنیتی را با قیمتی مناسب خریداری کنید و از نصب حرفه ای آنها مطمئن باشید. بنابراین پیش از هر چیز با شمار 02167958 تماس بگیرید و مشاوره رایگان تیم متخصص مهر تجارت بهره مند شوید.

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

تکنولوژی ANR در دوربین مداربسته

قابلیت Dual Stream در دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید