یکی از مشکلات متداول در هنگام نصب دوربین مدار بسته و یا وقتی که مدت اندکی از نصب آنها می گذرد ایجاد نویز در تصاویر دوربین مداربسته است. وقتی نویز در تصاویر دوربین مداربسته ایجاد می شود، تصاویر به شدت بی کیفیت و نامطلوب شده و در نتیجه عملا دوربین ها از کار افتاده فرض می شوند. در این مقاله ابتدا به علل مهم ایجاد نویز در دوربین مداربسته می پردازیم و سپس راهکارهایی عملی برای حل این مشکل به شما ارائه خواهد شد.

علل ایجاد نویز در تصویر دوربین مدار بسته

در برخی از موادر در هنگام نصب دوربین مداربسته در محلی که محدودیت نور وجود دارد مشکل نویز به شدت مانع کار نصاب ها می شود. همچنین در برخی موادر نویز به دلیل قابلیت های پایین دوربین ها است و در نتیجه در این خصوص نمی توان کار خاصی انجام داد اما در شرایط دیگری می توان نویز ایجاد شده را به حداقل رساند. در زیر می توانید عمده دلایل نویز ایجاد شده در دوربین های مداربسته را مطالعه کنید:

  • استفاده از دوربین‌ های با کیفیت پایین
  • نور نا کافی
  • مسافت زیاد کابل کشی
  • فیش bnc دوربین مداربسته
  • حرارت و گرمای محیط
  • استفاده از مبدل ‌های بی‌کیفیت
  • استفاده از منبع تغذیه نامناسب
  • عدم رعایت نکات ایمنی هنگام نصب
  • وجود رسانا در اطراف کابل
  • استفاده از کابل ‌های با کیفیت نامطلوب
  • اتصالات ضعیف
  • عدم رعایت استانداردها توسط شرکت سازنده

رفع نویز دوربین مداربسته

همانطور که در بالا اشاره کردیم دلایل متعددی منجر به ایجاد نویز در تصاویر دوربین مدار بسته می شود بنابراین برای رفع مشکل نویز ابتدا باید دلیل اصلی ایجاد نویز را بفهمیم و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

1- نور کم محیط و حساسیت کم چیپ تصویر

وقتی نور محیط کم باشد یا چیپ تصویر دوربین مداربسته حساسیت لازم در مقابل نور از خود نشان ندهد، نویز الکتریکی به صورت نقاط ریزی در تصویر نشان داده می شود. همچنین این نویز می تواند به دلیل تقویت بیش از حد نرمال سیگنال های تصاویر در نور کم باشد. به عبارتی دقیق تر وقتی چیپ تصویر دوربین مدار بسته حساسیت بسیار محدودی نسبت به نور محیط داشته باشد تنها نور اندکی از محیط دریافت می کند که برای تشکیل یک تصویر واضح کافی نیست. در این شرایط به شکل خودکار مدارهای الکتریکی دوربین سعی می کنند سیگنال های تصویر را تقویت کنند و این عمل در نهایت نقاط ریزی در تصویر ایجاد می کند.

بنابراین در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که میزان نور محیط را افزایش دهیم. اگر امکان چنین کاری برای شما میسر نیست می توانید از دوربین مداربسته ای  استفاده کنید که چیپ تصویر در آن ها از حساسیت بیشتری بر خوردار هستند.

نویز دوربین مداربستهبیشتر بخوانید:هایک ویژن      ریست پسورد هایک ویژن

نکاتی برای خرید و نصب دوربین مدار بسته:

دوربین های مداربسته به عنوان مهمترین رکن تامین امنیت مکان های مختلف شناخته می شوند و در نتیجه برای خرید دوربین مدار بسته بهتر است که کالای اصل را از نمایندگی های معتبر خریداری کنید. در حال حاضر بهترین و با کیفیت ترین دوربین مدار بسته موجود در بازار ایران با نام تجاری هایک ویژن به مشتریان عرضه می شود و شما می توانید انواع دوربین هایک ویژن را از نمایندگی هایک ویژن در ایران یعنی شرکت مهر تجارت خریداری کنید. برای استعلام قیمت دوربین هایک ویژن نیز می توانید به صفحه لیست قیمت محصولات مراجعه کنید.

2- محل نصب دوربین مداربسته

گرما و حرارت زیاد عامل دیگری در ایجاد نویز تصاویر دوربین مداربسته است. اگر دوربین ها را در مکان هایی نصب کرده باشید که گرما و حرارت زیادی به آنها وارد می شود نویز تصاویر شما خود به خود افزایش خواهد یافت. بنابراین موقعیت مناسب برای دوربین ها را پیش از نصب مشخص کنید.

3-درست وصل نشدن فیش BNC

مورد بعدی که باعث ایجاد نویز در دوربین مداربسته می شود، عدم اتصال درست کابل کواکسیال به فیش BNC است. در چنین شرایطی سیگنال ورودی شما افت شدید خواهد داشت و در نمایشگر تصاویر به درستی نمایش داده نمی شود. همانطور که نصاب ها می دانند فیش های BNC در انواع مختلف پرسی، پیچی و لحیمی در بازار موجود است. توصیه ما این است که تا حد امکان از BNC لحیمی در نصب دوربین مداربسته استفاده کنید چرا که این نوع خاص اتصالات محکم تری دارند.

4- عبور از نزدیکی منابع الکترومغناطیس

کابل تصاویر نیز به امواج الکترو مغناطیس به شدت حساس هستند. بنابراین اگر کابل تصاویر شما از محلی عبور کرده باشد که منبع الکترومغناطیس در نزدیکی آن قرار دارد، نویز تصاویر شما افزایش پیدا می کند. بهترین راهکار برای حل این مشکل استفاده از داکت و لوله فلکسی برای انتقال کابل ها است.

برای مثال در کارخانه های صنعتی که از برق فشار قوی استفاده می کنند، اگر کابل تصاویر شما در مجاورت کابل های برق نصب شود قطعا تصاویر شما دچار نویز خواهند شد.

5- طولانی شدن مسیر کابل کشی

طولانی شدن مسیر کابل کشی یکی دیگر از عواملی است که منجر به ایجاد نویز در دوربین مداربسته می شود. اگر برای نصب دوربین مداربسته مجبور به استفاده از کابل ها در مسیر های طولانی هستید به کیفیت شیلد و مغزی کابل توجه ویژه داشته باشید. برای مثال در کابل های RG59 مغز مسی این کابل ها باعث می شود که تا 500 متر بتوانید بدون افت کیفیت تصاویر کابل کشی انجام دهید.

6- کابل تصویر نامرغوب

کیفیت پایین کابل های کواکسیال مورد بعدی است که می تواند منجر به ایجاد نویز شود. به عبارتی دقیق تر و از نظر فنی، در کابل های کواکسیال که کیفیت مناسبی ندارند اعوجاج الکترومغناطیسی به درستی جدا نمی شود. این موضوع در مورد کابل شبکه نیز صادق است و در صورت کیفیت پایین کابل شبکه نیز ممکن است شاهد نویز دوربین مداربسته باشید. بنابراین سعی کنید از کابل های با کیفیت بالا استفاده کنید.

7- مشکل در منبع تغذیه

یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث ایجاد نویز تصویر دوربین مداربسته باشد منبع تغذیه یا آداپتور دوربین است. در صورتی که ریپل ولتاژ خروجی آداپتور زیادتر از حد استاندارد باشد باعث ایجاد امواجی در تصویر خواهد شد.

بنابراین هنگام خرید دوربین مداربسته به کاتالوگ آن و ولتاژ استاندارد دوربین مداربسته دقت کنید. بیشتر دوربین ها نیاز به منبع تغذیه VDC12 با تغییرات ولتاژ 10% دارند. این به این معنا است که دوربین می تواند 10 درصد بالاتر از VDC13.2 و 10 درصد پایین تر از VDC10.8 را پشتیبانی کند. حال اگر ولتاژ ورودی، بیشتر یا کمتر از این مقدار استاندارد دوربین باشد نویز اتفاق می افتد.

8- نشتی برق از هادی های اطراف

اتصال میان فیش ها و کابل های نصب شده با فلزات مختلف نیز می تواند موجب نویز تصاویر شود. همانطور که می دانیم، فلزات می توانند رسانای برق محیط اطراف باشند و در نتیجه در صورت اتصال این فلزات با کابل ها و فیش های نصب شده، نویز وارد تصاویر شما می شود. عایق کاری فیش ها و کابل ها بهترین راهکار برای جلوگیری از چنین مشکلاتی است.

9- پارگی کابل

اگر تمام موارد بالا را بررسی کرده اید و مطمئن هستید که اصول نصب را به شکلی دقیق رعایت کرده اید، به بررسی مسیر کابل بپردازید. شاید کابل شما در نقطه ای دچار پارگی شده باشد و در مسیر های طولانی این موضوع بسیار شایع است.

نکته پایانی

همانطور که درابتدای مقاله نیز ذکر کردیم، ایجاد نویز در تصاویر دوربین مداربسته به دلایل مختلفی ایجاد می شود و امری شایع است. با این اوصاف شما با رعایت استاندارد های ذکر شده در هنگام نصب می توانید مانع این مشکل شوید. توصیه ما این است که از تجهیزات با کیفیت و استاندارد بالا استفاده کنید و برای نصب نیز از متخصصین خبره و حرفه ای این حوزه کمک بگیرید. مشاوران ما در شرکت مهر تجارت می توانند به شکلی حرفه ای شما را راهنمایی کنند تا متحمل هزینه های گزاف از این دست نشوید.

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

سیستم اعلام سرقت

تکنولوژی EXIR هایک ویژن

دوربین مداربسته زیر آب هایک ویژن

امنیت سایبری هایک ویژن