کاربرد لوله فلکسی در دوربین مدار بسته

831 بازدید بدون دیدگاه
5
(1)
خواندن این مطلب

توجه به ایمنی کابل یکی از اقداماتی است که به جلوگیری از انواع خطرات و حوادث کمک می کند. کابل‌های نظارتی، کابل‌های مخابراتی و کابل‌هایی از هر نوعی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیاز به روکشی بادوام دارند که در برابر عوامل مختلف مقاوم باشد و به راحتی آسیب نبیند. تا به امروز از پوشش هایی مانند رنگ، پلاستیک، پی وی سی و … استفاده میشده است. استفاده از آبکاری یکی از اقدامات حفظ سلامت کابل ها است که از 6 قرن پیش در ایران وجود داشته و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای محافظت از سیم ها معمولاً از کابل هایی به نام “لوله های الکتریکی” استفاده می شود که می توانند از پلاستیک، uPVC (خم سرد)، PVC یا گالوانیزه ساخته شوند. پس از بررسی این لوله ها، کاربرد آنها با توجه به وضعیت فیزیکی و شیمیایی آنها مشخص می شود.

 لوله فلکسی چیست؟

لوله ها یا شیلنگ های فلکسی لوله های سنگینی هستند که برای محافظت از کابل ها و سیم های مختلف و معمولی رسانا مانند کابل برق، کابل مخابراتی، کابل دوربین مداربسته یا… استفاده میشوند. لوله فلکسی انعطاف پذیر عمدتاً برای محافظت از کابل های دوربین مداربسته که تصاویر را به دستگاه های DVR و NVR منتقل می کنند استفاده می شود و از گیره های مخصوص آن برای بستن این لوله ها استفاده می شود و از ابزار کویل برای تسهیل در نصب کابل استفاده می شود. لوله فلکسی یک لوله فلزی انعطاف پذیر با بخش گرد است. فلکسی از کلمه “فلکسیبل” گرفته شده و به معنای “انعطاف پذیر” است. استفاده از این لوله برای محافظت از کابل های برق است.شما می توانید لوله فلکس را به عنوان یک مجرای فلزی در نظر بگیرید که کابل ها از آن عبور می کنند. این کابل برای نصب دوربین های مدار بسته بسیار کاربردی است. زیرا دوربین در محیط ها و مکان های مختلف قرار دارد و کابل ها نیاز به محافظت دارند. وضعیت کابل به انتقال تصاویر به خوبی کمک می کند. در نهایت کار مانیتورینگ محیط توسط دوربین های مدار بسته با کیفیت خوبی انجام می شود. دوربین مدار بسته هایک ویژن

دوربین هایک ویژن

هایک تجارت نمایندگی رسمی دوربین هایک ویژن

عملکرد لوله فلکسی دوربین مدار بسته

ویژگی های یک لوله دوربین مداربسته منعطف خوب به شرح زیر است:

  • انعطاف پذیری بالا
  • استحکام کششی بالا
  • استحکام و دوام بالا
  • مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه
  • قابلیت تخلیه الکتریسیته ساکن با اتصال به زمین
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید (اشعه UV) و دمای بالا

انواع لوله های فلکسی

به طور کلی لوله های فلکسی را می توان به دو گروه روکش دار و بدون روکش تقسیم کرد. لوله انعطاف پذیر بدون پوشش در داخل ساختمان ها و محل های ساخت و ساز استفاده می شود. در مقابل، لوله های انعطاف پذیر روکش دار به دلیل پوشش پلاستیکی در فضای باز استفاده می شوند. مواد پوشش لوله انعطاف پذیر اغلب از PVC ساخته شده است. وجود این پوشش باعث افزایش مقاومت لوله در برابر فرسایش محیطی اعم از نور خورشید و گرما و … می شود که در هنگام نصب سیستم های نظارت تصویری و پروژه های شبکه از نوع دوم استفاده می شود. 

لوله انعطاف پذیر فلزی

لوله فلکسیبل فلزی یکی از ساده ترین انواع لوله فلکسیبل است و کاربردهای زیادی دارد. طراحی این لوله را می توان اتصال چند مارپیچ فلزی توصیف کرد. این نوع کابل در جدول اختصاری جهانی با نام FMC شناخته می شود. از این کابل در پروژه های مختلفی از جمله نظارت تصویری در مناطق مختلف تجاری، اداری و صنعتی برای محافظت از کابل ها و سیم های برق استفاده می شود.

در انواع لوله های فلکسیبل کیفیت و نوع عایق روی لوله یا نوع لوله متفاوت است. یکی از این نوع لوله ها لوله های انعطاف پذیر نسوز است که برای انتقال هوای گرم استفاده می شود. جنس لوله انعطاف پذیر مقاوم در برابر آتش از پارچه فایبرگلاس با روکش سیلیکونی است که خاصیت ضد شعله دارد.

لوله های پلی اتیلن نوع دیگری از لوله های انعطاف پذیر هستند. جنس این نوع لوله های انعطاف پذیر چیست؟ در واقع ساختار لوله های پلی اتیلن از سه لایه برای افزایش مقاومت لوله تشکیل شده است. در این لوله از فوم پلی اتیلن استفاده شده است. با توجه به تولید این نوع فوم در کشور، نوسانات قیمت کمتر است. انواع دیگری از لوله های انعطاف پذیر با نام های لوله انعطاف پذیر پلی استر، لوله انعطاف پذیر عایق الاستومری، عایق IFD و غیره وجود دارد.

اندازه لوله انعطاف پذیر

لوله های فلکسی بسته به کاربردشان در سایزهای مختلفی تولید می شوند. طبق مقررات سیم کشی انگلستان، کل سطح مقطع کابل ها (سیم ها) نباید از 40 درصد سطح مقطع لوله تجاوز کند. بر این اساس، بسته به تعداد کابلی که باید با یک لوله انعطاف پذیر محافظت کنید، می توانید اندازه کابل را تعیین کنید. مهم ترین اندازه های لوله های انعطاف پذیر شامل 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 38 و 42 می باشد. ممکن است با اصطلاح “کلاس” نیز برخورد کنید و بپرسید که چه کلاسی از لوله های انعطاف پذیر، در واقع به کلاس مربوط می شود. لوله های انعطاف پذیر. با توجه به اندازه لوله انعطاف پذیر برای سهولت در نصب، بهتر است قبل از نصب، سیم و کابل را مستقیماً از طریق مجرای انعطاف پذیر عبور دهید.

دوربین مدار بسته هایک ویژن

نصب لوله فلکسی

برای نصب لوله فلکسی از بست های مخصوص استفاده می شود. لوله فلکسی معمولاً روی دیوار و به ندرت روی سقف نصب می شود. بسته به اندازه لوله انعطاف پذیر، انواع مختلفی از گیره ها وجود دارد. هنگام خرید، گیره هایی را آماده کنید که با اندازه لوله انعطاف پذیر مطابقت داشته باشد. در پروژه های بزرگ و با استفاده از مساحت وسیعی از لوله انعطاف پذیر از ابزاری به نام حلقه کابل استفاده می شود. این ابزار از گره خوردن و آسیب دیدن کابل جلوگیری می کند. همچنین کویل باعث افزایش سرعت کار نصب و سهولت آنها می شود.همچنین می توان از فنر سیمی برای عبور سیم از لوله انعطاف پذیر استفاده کرد. فنر سیم کشی برای تسهیل عبور کابل ها و سیم ها از لوله های انعطاف پذیر یا موارد مشابه استفاده می شود. استفاده از آن به این صورت است که ابتدا سر فنر به داخل لوله هدایت می شود و نیرویی به انتهای فنر وارد می شود تا تمام مسیر را طی کند. پس از رسیدن به انتها، فنر به سر سیم متصل می شود و سیم یا کابل با استفاده از سر فنر از لوله عبور می کند.

اتصالات لوله فلکسی 

غده لوله انعطاف پذیر چیست؟ یکی از اتصالات لوله انعطاف پذیر در نظر گرفته می شود. یکی از مهمترین وسایل هنگام استفاده از لوله های انعطاف پذیر برای محافظت از کابل های دوربین مداربسته است. از این مورد برای بستن انتهای کابل یا لوله به جعبه ترمینال و … استفاده می شود که انواع گلند در بازار وجود دارد که برخی از آنها از مواد فلزی و برخی از آنها از مواد غیر فلزی ساخته می شوند. غده کابل برنجی، غده انعطاف پذیر یا لوله انعطاف پذیر، غده ضد انفجار، غده فولادی، گلند آلومینیومی و غده پلاستیکی از جمله انواع مختلف غده هستند. برای اتصال لوله انعطاف پذیر به بدنه یا پوشش دوربین، سینی کابل و سایر لوله های انعطاف پذیر یا تجهیزات دیگر، نیاز به نصب گلند داریم. اگر اتصالات شیلنگ به گلند سفت نباشد، احتمال باز شدن شیلنگ ها به مرور زمان وجود دارد.

قیمت لوله فلکسیبل دوربین مدار بسته

چه عواملی بر قیمت فلکسی تأثیر می گذارد؟ البته لوله های انعطاف پذیر معمولا به صورت رینگ های 25 متری به فروش می رسند. در حال حاضر لوله فلکسی از سایز 11 با قیمت 340 هزار تومان تا لوله فلکسی سایز 42 با قیمت 1260 هزار تومان در بازار موجود است. این قیمت برای انگشتر 25 متری در این سایز است. البته این قیمت ها بسته به جنس، متراژ، مساحت و سایر عوامل مشابه و همچنین نوسانات بازار تغییر خواهند کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید