چیپ تصویر CMOS در دوربین مداربسته

503 بازدید بدون دیدگاه
5
(1)
خواندن این مطلب

هایک ویژن؛ بهترین  فروشنده دوربین های مداربسته در این مقاله به شما در مورد تکنولوژی چیپ تصویر CMOS به شما ارائه می‌دهد‌. درکل کیفیت تصاویری که با این تکنولوژی‌های پیشرفته گرفته‌شده است بسیار چشمگیر بوده است‌. لازم به ذکر با پیشرفت داشتن حس‌گرهای CCD و CMOS در دوربین‌های مداربسته قابلیت‌های دوربین‌ها ترفیع یافته است. می‌توان از پیشرفت‌های این حس‌گرها ارائه نسخه‌های Interlaced و Progressive دانست. شایان‌ذکر است که تکنولوژی Progressive scanning در هر دو حس‌گر CMOS و CCD وجود داشته است. منتها بیشتر در دوربین‌های CMOS مورداستفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت در این در اسکن پیشرفته دوربین CMOS از هر پیکسل به شکل جداگانه اطلاعات به دست می‌آورد. در مرحله بعدی از اسکن آن‌ها یک تصویر کامل ارائه خواهد داد. 

توجه داشتن به این نکته در مورد دوربین‌های مداربسته بسیار پراهمیت بوده است. در کل چیپ تصویر Progressive CMOS موجب می‌شود دستگاه DVR در ضبط تصاویر پیچیدگی بیشتری داشته باشد. بر این اساس تصاویر باکیفیت‌تری ذخیره خواهد شد. لازم به ذکر است که این‌یک تکنولوژی اسکن پیشرفته محسوب می‌شود. اسکن با حسگر تصویر برای نمایش انتقال و ذخیره تصاویر متحرک مربوط است.

فناوری CMOS و کاربردهای آن در دوربین‌های مداربسته

در دوربین‌های مداربسته دو حس‌گر CMOS و CCD قرار دارد. می‌توان گفت که شامل فتودیودهایی خواهند شد که در پنل های خورشیدی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیرساخت تمام وظایف آن‌ها یکسان بوده است. لازم به ذکر است که این دو حس‌گر نور را به الکترون تبدیل کرده و به تصاویر قابل‌نمایش تبدیل می‌شود.منتها CCD ها در مقایسه با CMOS ها در تاریکی حساسیت بیشتری نسبت به نور خواهند داشت. در کل تصاویر را باکیفیت بهتری در محیط‌های کم‌نور ثبت خواهند کرد. اما سرعت پردازش تصویر در این فناوری با کندی همراه بوده است. همین‌طور به دلیل گرمایی که در صورت پردازش ایجاد می‌کند باعث کم شدن کیفیت تصاویر خواهد شد. باید اشاره داشت که مصرف بالای انرژی آن گران‌قیمت بودن و همچنین عملکردی مانند CMOS ها سبب شده تا CMOS ها طرفداران بیشتری پیداکرده باشد.

چیپ تصویر CMOS

چیپ تصویر CMOS برای طراحی و بهبود راندمان دوربین مداربسته

می‌توان گفت که در بیشتر فرمت‌های سیگنال ویدیویی از اسکن interlace استفاده خواهد شد. چیپ تصویر Progressive CMOS برای انحصار‌های پهنای باند و تسلط بر آن تهیه‌شده است. باید اشاره داشت که اسکن Interlace سرعت بیشتری در تشخیص داشته است. با این شرایط نیم فریم را در یک اسکن نمایش خواهد داد. این امر سبب تار شدن می‌شود که درنتیجه کیفیت تصویر پایین‌تری داشته است. البته در مقایسه کردن با اسکن پیشرفت داشته است. می‌توان گفت که اسکن پیشرفته متمایز عمل می‌کند. در کل تمام خطوط تصویر را به‌طور کامل روی یک قاب نشان خواهد داد؛ مانند اسکن interlace آن‌ها را دونیم نمایش نمی‌دهد. امتیاز اصلی این نوع اسکن در آشکار بودن تصویر است. به‌خصوص زمانی که تصویر یک جسم حرکت‌دار را اسکن می‌کند.

فرایند‌های پردازش تصویر و تأثیر در کیفیت تصاویر در چیپ CMOS

با توجه به ثبت شدن تصویر در دوربین مداربسته و رد شدن لنز از دوربین این تصویر در مرحله بعدی قرار می‌گیرد. بعد از عبور از این مرحله به حس‌گر تصویر برخورد خواهد داشت. می‌توان گفت که چیپ تصویر CMOS در دوربین مداربسته از عناصر بسیار ریزی به نام پیکسل تشکیل‌شده است. در کل کار آن‌ها ثبت کردن میزان نور تابیده‌شده به آن‌ها هست. در مرحله بعدی تبدیل این نور به الکترون خواهد شد. درنتیجه این نور تبدیل به ولتاژ خواهند شد. می‌توان گفت یک تقویت‌کننده در دوربین مداربسته آنالوگ بعد از تبدیل این ولتاژ به سیگنال را به خروجی CCTV ارسال می‌کند. منتها یک تبدیل‌کننده آنالوگ به دیجیتال این کار را در دوربین‌های دیجیتال انجام خواهد داد. هم‌اکنون در تکنولوژی برای تولید چیپ های تصویر مورداستفاده قرارگرفته است. 

امتیازات و کاستی‌های استفاده از چیپ تصویر CMOS در دوربین مداربسته

لازم به ذکر است در دوربین‌های CCD، خازن‌های اکسید فلزی نیمه‌رسانا با دوپ (p ) برای نمایش دادن پیکسل‌ها هست. می‌توان گفت در دوربین‌های که دارای این حس‌گرهای تصویر هستند دارای WDR  عالی خواهند داشت. بر این اساس در شرایط کم‌نور راندمان بهتری داشته‌اند. لازم به ذکر است که دوربین‌های CCD در مقایسه کردن با دوربین‌های مداربسته CMOS کمتر تحت تأثیر مشکلات نوسان قرار خواهند گرفت.

می‌توان گفت در دوربین‌های CMOS از یک شاتر مورداستفاده قرار خواهد گرفت. این شاترها آن‌ها را از بالا به پایین در دسترس دید قرار داده است. از طرفی دوربین‌های امنیتی CCD از یک شاتر جهانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که کل حس‌گر را به‌طور هم‌زمان در دسترس دید قرار خواهد داد. بر این اساس این دوربین‌ها کمتر در برابر لرزش آسیب‌پذیر می‌باشند.

چیپ تصویر CMOS و نقش آن در تحول دوربین‌های مداربسته

در کل چیپ های تصویر مگا پیکسل، امکان به وجود آمدن تصاویری با رزولوشن‌های فوق را برای شما فراهم خواهد کرد. می‌توان گفت این رزولوشن فوق امکان تشخیص دادن جزئیات بیشتر در تصویر را برای شما فراهم خواهد کرد. رویه هم رفته چیپ های مگا پیکسل به چند علت بیشتر به‌صورت CMOS طراحی خواهند شد. دقت داشته باشید که تولید چیپ تصویر CCD در رزولوشن فوق بسیار پرهزینه بوده است. لازم به ذکر است چیپ های تصویر CCD مصرف برقی حدود صد برابر بیشتر از چیپ های CMOS را داشته است. این امر سبب شده که گرمای تولیدشده در چیپ را نیز زیاد کرده. همچنین طراحی آن را با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد کرد. لازم به ذکر است که چیپ های مگا پیکسل اکثراً اندازه‌ای دیگر چیپ های تصویر دوربین مداربسته داشته‌اند. تفاوت آن‌ها فقط در تعداد دیودهای موجود بر روی چیپ به‌مراتب بیشتر بوده است؛ بنابراین میزان نور دریافت شده توسط هر دیود به‌مراتب کمتر خواهد بود. همین‌طور حساسیت کلی چیپ تصویر کمتر بوده است. مسلماً فناوری تولید چیپ های تصویر به‌سرعت در حال پیشرفت هست. شایان‌ذکر است این مشکل روزبه‌روز در این چیپ ها کمتر شده است.

دوربین های مداربسته

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید