بزرگترین روندهای صنعت امنیت در سال 1400 چیست؟

789 بازدید بدون دیدگاه
0
(0)
خواندن این مطلب

روندهای صنعت امنیت در سال 1400: یک ماه از سال 1400 خورشیدی می گذرد و البته به نظر می رسد که سال آغازین قرن 15 ام خورشیدی سالی پرحادثه برای ما ایرانیان باشد. به هر ترتیب اتفاقات و روندهای تلخ و البته تحول آفرین از سال گذشته به سال جدید منتقل شده اند و ما در سال جدید به ناچار درگیر موضوعات گذشته نیز هستیم. اما در یک صنعت با سرعت تغییر بالا مانند صنعت امنیت، روندهای دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه ویژه شود، برای مثال ورود فناوری های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین تکنولوژی های مبتنی بر ابر می تواند یک انقلاب جدید را در حوزه تجهیزات امنیتی بوجود آورد. با نگاهی به سال پیش رو و قرن جدید ما از کارشناسان فعال در صنعت امنیت پرسیده ایم که بزرگترین روندهای امنیتی در سال 1400 چه خواهد بود؟

گسترش سیستم های امنیت فیزیکی

به نظر می رسد که در سال جدید نیز مشاغل همچنان نقش سیستم های امنیتی فیزیکی خود را گسترش می دهند تا فراتر از برنامه های سنتی بتوانند امنیت فیزیکی محیط کاری و زندگی خود را ارتقا دهند. از سوی دیگر سازمان های دولتی و خصوصی همچنین تمرکز خود را مجدداً بر حفظ حریم خصوصی می گذارند. چرا که حریم خصوصی یک نیروی محرک در دستیابی به طراحی مسئولانه و ابتکاری خواهد بود و در این میان سعی می شود که موضوع حفظ حریم خصوصی مانع توسعه فناوری های جدید نشود.

همه گیری کرونا کسب و کارها را به دورکاری تغییر ماهیت داده است و با تغییر محیط های کاری به کار از راه دور، محیط “ایمن” در نگاه کارشناسان IT دیگر وجود ندارد و خطرات مربوط به امنیت سایبری همچنان رو به افزایش خواهد داشت. بنابراین با کمی دور اندیشی در مورد اینکه مردم چه زمانی می توانند زندگی “عادی” اداری خود را از سر بگیرند، سازمان ها باید اقدامات قاطعی را برای تقویت وضعیت سایبری خود انجام دهند. همچنین سیستم های فروش به دلیل تنش های ایجاد شده در میزان فروش ادارات و شرکت های مختلف در سال گذشته، تأکید بیشتری بر انتخاب فروشندگان معتمد خود خواهند کرد. کاربران نهایی، به ویژه در فضای سازمانی، به درستی زنجیره تأمین خود را موشکافی می کنند. نکته دیگر این است که در سال آینده، رهبران امنیت فیزیکی در سازمان ها و ادارات دولتی و خصوصی تشویق خواهند شد که از تقسیم کاذب بین سیستم های ابری و داخلی خودداری کنند و از یک مدل ترکیبی استفاده کنند.

رشد جهشی در فناوری خانه های هوشمند

به احتمال زیاد چندین جهش رشد در بازار امنیت خانه های هوشمند را در سال 1400 شاهد خواهیم بود. همه گیری کرونا تمرکز صنعت امنیت را در محافظت از مواردی که برای ما مهم است و خصوصا در  اطراف خانه های مسکونی افزایش داده است.

ما دو روند معکوس در بازار مسکن را در چند سال گذشته شاهد بوده ایم، از یک طرف قدرت خرید شهروندان زیادی برای خرید خانه از بین رفته است و آنها رویای خانه دار شدن را در تغییرات بزرگ آینده جست و جو می کنند و از طرف دیگر در همین سال ها طیف بسیار کوچکی از صاحبان املاک با افزایش ثروت و دارایی های خود روبرو شده اند. یک تضاد بنیادین در جامعه خصوصا در حیطه مسکن شاهدیم و در نتیجه نمی توان با اطمینان در این فضا پیش بینی هایی انجام داد.

در طیف افرادی که با رشد قیمت املاک خود روبرو شده اند گرایش به استفاده از تکنولوژی های خانه های هوشمند نیز دیده می شود و البته این بازار به دلیل اندک بودن افراد دارای توانایی مالی برای استفاده ازاین امکانات به شدت محدود است. با این وجود در ایران نیز کمابیش شاهد افزایش تقاضا برای خرید خانه های هوشمند در شمال شهرها هستیم.  به عبارتی در سال 1400 پیش بینی می شود که نیازهای خریداران خانه های هوشمند همچنان بلوغ می یابد و شامل یک سیستم یکپارچه و آسان برای استفاده در یک پلت فرم است.

سیستم های کامل تر از جمله پنل های یکپارچه، سنسورها، ترموستات ها، ویدئو ابزارهایی مانند (زنگ درها و دوربین مدار بسته ) و قفل های هوشمند از جمله تکنولوژی هایی است که در یک سال آینده در سیستم های خانه های هوشمند با استقبال روبرو می شوند و البته خدماتی که نیاز به پشتیبانی حرفه ای دارند.

گسترش هوش مصنوعی

سال 1400 جریان اصلی هوش مصنوعی (AI) را مشاهده خواهد کرد. استقرار در دستگاه های مبتنی بر اینترنت هوشمند مانند دوربین مداربسته ، دوربین های ترموگرافی، سنسورهای رادار و LIDAR ، اکسس کنترل های ورودی و غیره افزایش خواهد یافت.

همچنین انتظار بر این است که الگوریتم های متعددی ایجا شوندتا استفاده و عملکرد سیستم ها نظارت تصویری از یک ابزار پزشکی قانونی به یک ابزار تجزیه و تحلیل مدیریتی در سطوح مختلف تولید ارتقا یابد. این موضوع می تواند ارزش این سیستم ها را افزایش دهد و به ایجاد موارد متعدد در نصب آنها کمک کند.

همچنین کنترل دسترسی الکترونیکی، سنجش بیومتریک نسل بعدی را در چشم انداز خود قرار داده است که به راحتی قابل استفاده در کنار مواردی مانند تشخیص ماسک، فاصله اجتماعی، ضد دزدگیر و غیره است. همچنین یادمان باشد که در یک سال گذشته با افزایش تقاضا برای دسترسی بدون لمس، اعتبارنامه های تلفن همراه نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده اند. سرانجام به عقیده ما با رونق گرفتن استفاده از دستگاه اینترنت اشیا، دیگر نیازی به محافظت سایبری در این دستگاه ها نوجود نخواهد داشت چرا که، نصب کننده های امنیتی ملزم به محافظت سایبری برای سیستم هایی هستند که می فروشند.

بازگشت به روند عادی در دوران پسا کرونا

روند اصلی این است که بتوانیم برای افراد به دنیای پسا کرونا بازگشت مطمئنی داشته باشیم و بتوانیم به حفظ ایمنی در محیط پس از این همه گیری کمک کنیم. از نظر روند فناوری ، این شامل بسیاری از سیستم های بدون تماس از جمله خوانندگان تشخیص چهره و دوربین مدار بسته است. اکنون این افراد باید با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین هوشمند و هوش مصنوعی پیشرفته، با افرادی که به طور مشروع از پوشش صورت برای محافظت استفاده می کنند با موفقیت گذر کنند. سیستم های بدون تماس دیگر که رو به پیشرفت هستند شامل تکنولوژی های مبتنی بر BLE (Bluetooth Low Energy یا BLE) برای استفاده از اطلاعات کاربری دستگاه تلفن همراه و حسگرهای درخواست لمس برای خروج هستند که هر دو به شما کمک می کنند تا از لمس سطوح مشترک جلوگیری کنید. همچنین به نظر می رسد که در سطح وسیع تری، به دلیل نیاز به اطمینان از کنترل از راه دور سیستم ها به دلیل لزوم حفظ فاصله اجتماعی، احتمالاً شاهد ادغام سیستم های امنیتی مختلف با طیف وسیع تری از سایر وسایل شبکه دارای پروتکل های باز خواهیم بود.

روندهای صنعت امنیت

بیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مداربسته     تی وی تی   قیمت دوربین مداربسته  

نکاتی برای خرید و نصب دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته تحت نام و برندهای مختلفی در دنیا تولید می شوند و کاملا مشخص است که کیفیت ها و قیمت های متفاوتی از دوربین مدار بسته در بازار ایران نیز موجود است. در حال حاضر بهترین برند موجود در بازار ایران که هم از نظر کیفیت سطح بالایی داشته باشد و هم از نظر قیمت مقرون به صرفه باشد، برند هایک ویژن است. شما می توانید دوربین مدار بسته هایک ویژن را در انواع مختلف و با قابلیت های منحصر به فرد را از نمایندگی هایک ویژن در ایران خریداری کنید. برای مشاهده لیست قیمت دوربین مداربسته هایک ویژن کلیک کنید.

علاقه بیشتر به فن آوری های غیر لمسی

به نظر می رسد که در سال 1400، ما علاقه بیشتری به فن آوری های غیر لمسی، به ویژه در ساختمان های تجاری و اداری را خواهیم دید. همه ما شاهد این موضوع بودیم که سال 1400 تغییر عمده ای در کار و تحصیل از خانه ایجاد کرد. با افزایش زمان کلی گذراندن در خانه، تأمین امنیت دارایی های شخصی و شغلی به سرعت ضروری شد. برای مثال در حالی که مدیران تاسیسات وظیفه مدیریت و حفظ دارایی های شرکت ها را نیز در طی این بیماری همه گیر را داشتند؛ راه حل هایی مانند آی فون تصویری آی پی، توانست به مدیران در این زمینه کمک کند تا تأیید کنند که متقاضیان دسترسی دارای اعتبار صحیح برای انجام این کار هستند یا خیر. علاوه بر این، هنگامی که یک سنسور لمسی همراه با یک مخابره داخل ساختمان استفاده می شود، می توان با تکان دادن دست، ایجاد تماس و از بین بردن نیاز به لمس فیزیکی یک دکمه یا صفحه کلید، تماس برقرار کرد. این فناوری ها البته که باید با سایر فن آوری ها نیز یکپارچه شود، برای مثال یک آی فون تصویری IP می تواند به درب متصل شود و باعث ورود بدون تماس افرادی شود که هویت آنها را تایید می کنیم.

رشد راه حلهای مبتنی بر خدمات مبتنی بر ابر

رشد مداوم راه حلهای مبتنی بر خدمات در سال 1400 و بعد از آن روند صنعت امنیت را متحول خواهد کرد. راه حل هایی مانند نظارت تصویری به عنوان سرویس (VSaaS) می توانند آسان تر و اغلب هزینه کمتری برای استقرار داشته باشند. آنها همچنین از محافظت مداوم و یکنواختی برخوردار می شوند و در نتیجه آنها را به گزینه ای جذاب برای کسب و کارهایی تبدیل می کند که به دنبال پشتیبانی کامل از فناوری های نوین امنیتی هستند. علاوه بر VSaaS ، همچنین انتظار می رود که علاقه مستمر به سایر سرویس های مبتنی بر ابر، مانند سرویس های شبکه مدیریت شده و گزینه های ذخیره سازی ابر را نیز شاهد باشیم.

این موارد می توانند امکان دسترسی از راه دور به ویدئوها، دستگاه ها و شبکه ها را فراهم کنند. این امر به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل همچنان از راه دور فعالیت می کنند بسیار مهم است. روند دیگر در صنعت امنیت راه حل هایی با قابلیت تجزیه و تحلیل پیشرفته خواهد بود. تجزیه و تحلیل در طی چند دهه گذشته بسیار پیشرفت کرده است و هوش مصنوعی (AI) اکنون امکان دقت بهتر را فراهم می کند. تجزیه و تحلیل مجهز به هوش مصنوعی نه تنها می تواند به بهبود امنیت یک کسب و کار کمک کند بلکه باعث افزایش عملکرد و خدمات مشتری نیز می شود.

چالش های دورکاری در دوران کرونا

سال گذشته شرکت ها مجبور بودند به سرعت دسترسی از راه دور کارکنان را برای کار در خانه فراهم کنند. با تداوم این موضوع تا پایان سال 1400، امنیت سایبری جامع برای جلوگیری از نقض امنیت از طریق اتصالات آسیب پذیر خانگی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. دستگاه هایی که به شدت در برابر حملات محافظت می شوند با VPN امن، بوت امن برای جلوگیری از اجرای کد مخرب و استفاده از شبکه های اتصال مطمئن بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهند گرفت.

با این حال، افزایش میزان دورکاری و انجام امور روزمره در خانه، ساختمانهای اداری را خالی می کند و بدون شک شاهد گسترش استفاده از حسگرهایی برای نظارت بر نگهداری ساختمان از جمله آب، گرمایش، روشنایی و رطوبت خواهیم بود. خوشبختانه شاهد این موضوع هستیم که  اینترنت اشیا به شکل شبکه های واقعی اینترنت اشیا به طور فزاینده ای در دسترس عموم قرار می گیرد و اکنون با تبدیل شدن 5G به استاندارد اینترنت مورد استفاده در سراسر جهان، افزایش سرعت و تأخیر کم این موارد را در کنار هم قرار می دهد. در این میان یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی نقش مهمی در هدایت استفاده از تجزیه و تحلیل ها دارند، از تعیین اینکه چه زمانی قفسه های فروشگاه تخلیه می شود، تا جلوگیری از سرقت از طریق شناسایی تصویر از جمله مواردی است که  به کارکنان اجازه می دهد تا آگاهانه برای مدیریت بهتر کسب و کار خود تصمیم بگیرند.

نکته نهایی برای آینده صنعت امنیت

تعجب آور نیست که در همه زمینه های فناوری های نوین غالباً از هوش مصنوعی نام برده می شود، زیرا کارشناسان خبره فعال در صنعت امنیت بزرگترین روندهای امنیتی را که در سال 1400 پیش بینی کرده اند را با رد پایی از هوش مصنوعی مشاهده می کنند. به همین ترتیب، امنیت سایبری، تاکید بیشتری بر فناوری های مبتنی بر ابر ، اینترنت اشیا (IoT) و سطح بالاتری از همگرایی سیستم های امنیتی تأثیر طولانی مدت همه گیر COVID-19 نیز با تأکید بر فناوری های لمسی و سازگار کردن الگوی تغییر محل کار، از جمله موارد مهم تغییر دهنده فضای کسب و کار حوزه امنیت به حساب می آیند. با توجه به گستردگی موضوعات اشاره شده در بالا، به نظر می رسد که سال 1400 همچنان برای صنعت امنیت در سطح کشور ما و خصوصا در روند های جهانی چالش برانگیز و پرتحول خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط