راهنمای کامل VMS

VMS چیست؟

در دنیای دوربین مداربسته یک VMS به عنوان مخفف چند عبارت مختلف در نظر گرفته می شود:

Video Management System

Video Management Software

Video Management Server

البته عبارت Video Management System بسیار عمومی تر از سایر گزینه ها می باشد.

یک نرم افزار VMS عبارت است ابزاری که بر روی یک کامپیوتر نصب می شود و می تواند مدیریت سیستم نظارت تصویری شما را انجام دهد.

در گذشته نرم افزارهای VMS تنها برای مدیریت نمایش تصاویر و ذخیره سازی آنها استفاده می شدند اما امروزه قابلیت های بسیار دیگری به آنها اضافه شده است.

 

مهمترین خدماتی که در یک نرم افزار VMS ارائه می شود چیست؟

VMS

نرم افزارهای VMS مختلف با قابلیت های متنوعی ارائه می شوند اما اگر بخواهیم لیست انتظارات برای یک نرم افزار VMS را ببینیم می توان به این قابلیت ها اشاره نمود:

      • امکان نمایش تصاویر به صورت زنده

این ابزار بایستی بتواند تصاویر ویدیویی را به صورت زنده –Live- از دوربین های مداربسته یا سایر سخت افزارها دریافت کند و به کاربر نمایش دهد. برخی از VMS ها همچنین قابلیت اتصال به ویدیو وال را فراهم می کنند و اجازه می دهند که کاربر تصاویر خود را بر روی ویدیو وال مدیریت و پخش نماید.

      • امکان ذخیره سازی تصاویر

ذخیره سازی تصاویر ویدیویی و متا دیتا های مربوط به آنها از مهمترین قابلیت های یک نرم افزار VMS است. ممکن است ابزارهای مختلف توانمندی های مختلفی را در این زمینه ارائه کنند، مثلا امکان ذخیره سازی تصاویر ویدیوی بر روی SAN Storage یا NAS Storage. همچنین بایستی ابزارهای لازم جهت مشاهده و بازبینی تصاویر ویدیویی در اختیار باشد.

      • امکان تولید آلارم و مدیریت رخدادها

تمامی زحماتی که در یک سیستم حفاظت تصویری نوین صورت می پذیرد برای تولید آلارم و مدیریت رخدادها می باشد. در یک سیستم حفاظتی قدیمی شما اپراتوری را در مقابل مانیتور دوربین های مداربسته خود قرار می دادید و از وی می خواستید که دائما به تصاویر ویدیویی خیره شود و در صورت بروز مشکل رویه های مدیریتی را پیگیری نماید. اما در یک سیستم حفاظتی نوین تمامی این کارها از طریق آلارم های مختلف تولید شده توسط سخت افزارها و مدیریت آنها و تولید رخدادهای متناسب با آنها توسط نرم افزار VMS صورت می پذیرد.به عنوان مثال شما بر روی یکی از دوربین های مداربسته خود تعریف می کنید که با عبور یک انسان از خط فرضی کشیده شده در تصویر دوربین،آلارم تجاوز به حریم کارخانه شما فعال شود و رخداد مربوطه تولید گردد. یک سیستم VMS بایستی بتواند این موضوع را مدیریت و کنترل نماید و تمامیرخدادها را به سیستم مدیریت فرایندهای کنترلی ارسال کند.

      • امکان مدیریت فرایندهای کنترلی

در یک وی ام اس بایستی بتوان فرایندهای مختلف کنترلی را تعریف و مدیریت نمود. مثلا فرایند فعال شدن یک سنسور اعلام حریق در یک نیروگاهرا در نظر بگیرید. با فعال شدن سنسور N بایستی بلافاصله تصویر دوربین های موجود در محل بر روی مانیتورهای اتاق مانیتورینگ بزرگ شوند، آژیرخطر موجود در محل و اتاق مانیتورینگ و آتش نشانی فعال شود. بر روی نقشه E-Map نرم افزار نصب شده در اتاق مانیتورینگ و آتش نشانیمنطقه مورد نظر به صورت هشدار نمایش داده شود. یک پیامک و یا ایمیل به مدیریت حراست مجموعه یا مسئول شیفت و سر شیفت آتش نشانی ارسالشود و سیستم منتظر Acknowledge شدن هشدارها باشد، در صورتی که مسئولین مربوطه هشدارها را Acknowledge نکردند و همچنان خطر وجود داشت دوباره رویه ها فعال شوند و پیامک یا ایمیل اخطار به مسئول رده بالاتر ارسال شود. این موضوع بایستی آنقدر تکرار شود تا خطر رفع گردد.

      • امکان کانفیگ و انجام تنظیمات از راه دور

Remote Configuration یکی از مهمترین قابلیت های یک نرم افزار VMS می باشد. با استفاده از این قابلیت شما می توانید، سخت افزارهای مختلف موجود در سیستم حفاظتی خود را از طریق نرم افزار و از راه دور برنامه ریزی و کانفیگ نمایید و نیازی نیست که به صورت مستقیم به فیرم ویر سخت افزار دسترسی یابید.

      • ماژول های هوشمند سازی

سیستم های نرم افزاری نوین قابلیت های هوشمند بسیاری را فراهم می کنند. قابلیت های مختلفی که از طریق AI و Deep Learning فراهم شده اند. اگر بخواهیم برخی از این قابلیت ها را عنوان کنیم می توانیم به تشخیص چهره، شناسایی چهره، دسته بندی اشیا، شمارش افراد، شناسایی خودرو، تشخیص پلاک، تشخیص موشن، تشخیص عبور از خط، تشخیص ورود به محدوده ممنوعه، تشخیص تجمعات، تشخیص آتش سوزی، تشخیص وسایل جابه جا شده یا به جا مانده و …. اشاره نمود.این قابلیت های هوشمند هستند که به ما کمک می کنند که بهترین آلارم ها را تولید کنیم و فرایندهای کنترلی بهتری را داشته باشیم. به عنوان مثال شما می توانید در گیت یک فرودگاه دوربین شناسایی چهره ای قرار دهید که چهره مجرمین خطرناک را در میان مسافران شناسایی می کند و آلارم لازمه را ایجاد می کند. یا در یک تقاطع اتومبیل هایی را که از چراغ قرمز عبور می کنند یا بر روی لاین عابر پیاده توقف می کنند یا بین خطوط نیستند را شناسایی کنید و به صورت خودکار جریمه نمایید. همچنین در همین تقاطع می توانید با استفاده از یک سیستم دوربین مداربسته هوشمند میزان ترافیک خطوط مختلف را تشخیص دهید و زمانبندی سبز و قرمز شدن چراغ را تنظیم نمایید.

      • امکان اتصال به سایر سخت افزارهای حفاظتی

یک سیستم VMS بایستی به شما اجازه یکپارچه سازی سیستم های سخت افزاری را بدهد. شما بایستی بتوانید تمامی سخت افزارهای مورد نیاز خود را به سیستم اضافه کنید، مثلا Access Control ها یا Detectorهای مختلف. به عنوان مثال در یک سیستم Safe City شما به صورت یکپارچه تجهیزات نصب شده بر روی لباس یا اتومبیل پلیس و نیروهای خدماتی نظیر آتش نشانی و اورژانس را به سیستم اضافه می کنید، سیستم حمل و نقل عمومی را کنترل می کنید،دوربین های حفاظتی و کنترل ترافیک را مدیریت می کنید، آلارم های مختلف نقاط حساس را در اختیار دارید تا بتوانید یک مدیریت ایمن  شهری فراهم کنید.

      • امکان مدیریت سطوح دسترسی

در یک سیستم امنیتی افراد متعدد زیادی دخیل هستند که اقدام به مدیریت سیستم می نمایند. هر چقدر که سیستم شما بزرگتر باشد دسترسی های مختلف و متعدد بیشتری مورد نیاز خواهد بود،یک VMS بایستی امکان تعریف گروه های کاربری مختلف و تعریف سطوح دسترسی را فراهم کند و همچنین از تمامی فعالیت های افراد لاگ های امنیتی را گردآوری نماید.

      • تولید گزارشات BI

گزارشات BI مهمترین عامل در تصمیم سازی ها می باشند، مثلا اگر شما بدانید بیشترین تجمعات در هنگام ورود و خروج بر روی کدام درب مجتمع تجاری است می توانید برای مدیریت بهتر ورودی/خروجی ها و یا حتی افزایش هزینه تابلوهای تبلیغاتی آن محل برنامه ریزی نمایید. یا اگر شما بدانید در کارخانه شما از دیوار جنوبی بیشتری تجاوز به حریم کارخانه صورت می پذیرد برای افزایش ارتفاع دیوار و قراردادن سیم خاردار بر روی آن برنامه ریزی خواهید نمود.یک سیستم VMS بایستی بتواند گزارشات BI مختلف را برای شما تولید کند، برخی از این گزارشات را می توان در مورد صحت و سلامت کارکرد سیستم در نظر گرفت، برخی را گزارشات کسب و کار، برخی را گزارشات امنیتی، برخی را گزارشات عملکردی پرسنل و …

      • نقشه های E-Map

نقشه های E-Map را می توان از جمله منابع کاربردی در گزارشات BI و مدیریت فرایندهای کنترلی دانست. در یک نقشه E-Map شما می توانید به صورت آنلاین هشدارها و محل دقیق رخداد را مشاهده کنید، تصویر دوربین مداربسته هر مکانی را به سادگی مشاهده کنید، لایه های مختلفی از نقشه تعریف نمایید و در نهایت مدیریت بهتری را بر روی سیستم حفاظتی خود برنامه ریزی نمایید.

      • امکان استفاده به صورت کلاینت – سرور

بایستی بتوان نرم افزار VMS سرور را در محل امنی نصب نمود و از طریق کلاینت های مختلف مانند Web Client، Mobile Client، یا نرم افزار PC به آن دسترسی داشت. با این کار هر یک از پرسنل شما در محل کار خود می تواند به صورت دائمی و از راه دور بر اساس دسترسی های داده شده وظایف محوله را انجام دهد.

راهنمای کامل VMS

معروفترین VMSها

      • HikCentral
      • DMSS Pro
      • NVMS Pro
      • MileStone
      • Digifort

 

 

 

 

آیا با خرید یک VMS همه قابلیت ها را در اختیار خواهیم داشت؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.

قیمت یک VMS بر چه اساسی تعیین می شود؟

معمولا دو عامل مهم و تاثیرگذار در قیمت یک VMS اثر می گذارد، یک تعداد کانال یا تعداد سخت افزارهایی که شما می توانید به آن VMS اضافه کنید، دو ماژول هایی که به آنها احتیاج دارید.

آیا یک VMS وجود دارد که از همه پروتکل های همه برندها پشتیبانی کند؟

به این سوال نمی توان پاسخ دقیق و قطعی داد، بسیاری از VMS ها از قابلیت های مختلف برندهای مطرح تحت پروتکل ONVIF پشتیبانی می کنند، مثلا با نصب Digifort شما می توانید به راحتی دوربین های برند هایک ویژن را اضافه کنید یا از قابلیت های مختلف آن استفاده کنید اما ممکن است برخی از قابلیت ها بر روی آن پشتیبانی نشود مثلا قابلیت Face Detection. در بهترین حالت توصیه می شود تجهیزات مختلف خود را از یک برند مشخص انتخاب کنید و برای بیشترین بهره برداری از قابلیت ها از VMS همان برند استفاده نمایید.

لایسنس یک VMS چند ساله است؟

در برندهای مختلف زمان لایسنس متفاوت است و یک قانون مشخص ندارد.

برای مدیریت چه تعداد دوربین بایستی از VMS استفاده کنیم

عدد مشخصی را نمی توان در نظر گرفت چرا که ممکن است فردی بخواهد بر روی 8 عدد دوربین نصب شده خود نیز فرایندهای مدیریتی ای را استفاده کند که نیاز به VMS داشته باشد. اما معمولا برای پروژه های سایز متوسط و بالاتر نظیر 250 دوربین به بالا استفاده از VMS توصیه می شود.

آیا خدمات گارانتی در خرید VMS اهمیت دارد؟

بله، بسیار دارای اهمیت است. استفاده از VMSهای کرک شده را می توان بزرگترین اشتباه دانست چرا که بسیاری از هکرها با قراردادن رخنه های امنیتی این ابزارها را به صورت کرک شده ارائه می کنند که از قربانیان خود سواستفاده نمایند. همچنین ارائه بسته های پشتیبانی و بروزرسانی در بهره برداری از VMS ها بسیار دارای اهمیت است.

VMS